امريكا درآزمايش سخت ديگر درعراق
محمد اسحاق فياض محمد اسحاق فياض

در حالي كه آقاي بوش از موفقيت عمليات ارتش امريكا در چند روزاخير در دياله و بعقوبه سخن مي گويد، مجلس نماسند گان امريكا راي به خروج ارتش امريكا از عراق داده است،این سومین بار در سال جاری است که مجلس نمایندگان به مصوبه ای برای پایان دخالت نظامی آمریکا در عراق رای داده است. دو تلاش قبلی این مجلس یا در سنا شکست خورده بود یا توسط جورج بوش وتو شده بود. اعضاي مجلس نمايندگان امريكا زماني راي به خروج ارتش امريكا ازعراق راي داد كه ارتش امريكااولين گزارش جنگي خود را به كنگره امريكا از وضعيت عراق پس از تكميل اعزام و استقرار سي هزار نيروي تازه نفس امريكايي، ارايه داد. در اين گزارش 18 مورد موفقيت نظامي ذكر شده است كه مهم ترين آنها تصرف و پاكسازي منطقه بعقوبه و دياله از وجود نيروهاي القاعده و بقاياي حزب بعث عراق است اين عملياتها سبب شده است كه عمليات هاي انتحاري و خشونت هاي فرقه اي در طول چند هفته اخير كمتر گردد. اما در اين گزارش به يكسري  از ناكامي هاي سياسي نيز اشاره شده است از جمله عدم پیشرفت در دولت نوری مالکی براي جلب حمایت و همکاری موثر گروه های مختلف قومی و سیاسی در عراق است، برخلاف خواست آمریکا، دولت عراق تا کنون لایحه توزیع عواید نفتی بین بخش های مختلف جامعه و لایحه نحوه برخورد با اعضای عادی حزب بعث عراق را به تصویب نرسانده است، به همين دليل دولت مالكي در اين روز ها به شدت تحت فشار قرار دارد.

با همه اين موفقيت ها و ناكامي هايي كه در گزارش مقدماتي آقاي بوش از وضعيت عراق آمده است، بان كي مون از افزايش خشونت ها در عراق اظهار نگراني كرده است و تعدادي از نمايندگان جمهوري خواه كنگره امريكا نيز به صف مخالفان جنگ در عراق پيوسته اند. افزايش مخالفان جنگ عراق در كنگره سبب شده است كه اقاي بوش در وضعيت دشواري قرار گيرد، بوش در پاسخ به نگرانی ها ي اعضاي كنگره از وضعيت عراق گفته است: من کاملا می فهمم که این جنگ تا چه حد بر روان آمریکا سنگینی می کند. و می دانم مردم وقتی جنگ را در صفحه تلویزیون ها می بینند از خود می پرسند آیا ارزشش را داشته است؟بله ارزشش را داشته است،این عملیات برای کوتاه کردن دست های القاعده از محلی امن و تضمین امنیت فرزندان و نوادگان مردم آمریکا حیاتی است.

مخالفت ها زماني در امريكا بالا گرفت كه  طي چند هفته اخير تلفات نيروهاي امريكايي به بالا ترين حد خود رسيد، طوري كه 14 سرباز امريكايي طي دو روز در عراق كشته شدند، به گفته مقام های رسمی، دوازده سرباز آمریکایی در چهار انفجار جداگانه در نقاط مختلف بغداد جان باختند و دو سرباز دیگر نیز در اثر انفجار بمبی در ولايت انبار این کشور کشته شدند. هرچند كه با شروع عمليات گسترده امريكا براي پاكسازي مناطقي از وجود نيروهاي القاعده احتمال تلفات نيروهاي امريكايي مي رفت، اما انتظار چنين تلفات روزافزوني را در چند هفته گذشته نداشتند و به همين دليل اين تلفات سبب شد كه حتي تعدادي از نمايندگان جمهوري خواه كنگره نيز در جمع مخالفان جنگ بپيوندند.با افزايش تلفات نيروهاي امريكايي وتداوم عمليات گسترده نيروهاي امريكا و ارتش عراق براي پاكسازي مناطقي از نيروهاي القاعده، آقاي جروج بوش رئيس جمهور امريكا بار ديگر نمايندگان كنگره را به صبر و حوصله دعوت كرده است وي به خطاب به نمايندگان كنگره گفته است: به نظر من به نفع مردم کشور ماست که به فرمانده نظامی فرصتی دهند تا عملیات خود را به طور کامل اجرا کند و به عقیده من کنگره باید پیش از هرگونه تصمیم گیری منتظر باشد جنرال پتریوس بازگردد و ارزیابی اش از استراتژی خود را ارائه کند.گزارشي كه در هفته گذشته منتشر شد در واقع گزارش مقدماتي از ميزان موفقيت ارتش امريكا در عراق به شمار مي رفت، اماگزارش نهايي در ماه سپتامبر توسط خود جنرال پتریوس فرمانده نيروهاي امريكا درعراق، براي كنگره رايه خواهد شد و نمايندگان امريكا پس از اين گزارش تصميم نهايي را در اين مورد اتخاذ خواهد كرد.

 به هرحال راي اخير مجلس نمايندگان امريكا براي خروج نيروهاي نظامي امريكا از عراق كمي عجولانه به نظر مي رسد و به همين دليل مباحث داغ تازه اي را در واشنگتن به بار خواهدآورد اما نمايندگان دموكرات و خانم نانسي پلوسي با آن كه اكثريت را در مجلس نمايندگان بدست دارند، تا اين اندازه قادر نيست تا نمايندگان كنگره و نيز بوش را وادار سازد تا به خواسته هاي آنان تن در دهند. از همه مهمتر بسياري از كارشناسان بدين باورند كه خروج زود هنگام ارتش امريكا ازعراق نه تنها خشونت هاي قومي و فرقه اي را كاهش نمي دهد، بلكه بردامنه نفاق قومي و مذهبي بيشتر از گذشته افزوده خواهد شد. روزنامه نيويورک تايمز در شماره روز يکشنبه خود نوشت، بسياری از کارشناسان و مقام های آمريکايی معتقدند که اگر نيروهای آمريکايی در پاييز آينده خيابانهای بغداد را ترک کنند خشونت و آشوب بيشتری سراسر عراق را فرا خواهد گرفت. نيويورک تايمز که با 40 تن از شهروندان و کارشناسان عراقی و نيز تعدادی از مقام ها و تحليلگران سياسی و اطلاعاتی آمريکايی در اين زمينه مصاحبه کرده می نويسد کارشناسان عراقی می گويند با وجود اينکه همه از اشغال عراق توسط آمريکا ناراضی هستند بسياری نگرانند که عقب نشينی نابهنگام امريكا، دولت عراق را به سقوط بکشاند بطوريکه ديگر امکان ايجاد يک حکومت مرکزی در اين کشور وجود نخواهد داشت.اين روزنامه می افزايد برخی اعضای دمکرات کنگره آمريکا نظير سناتور کارل لوين معتقداست دولت عراق تنها در صورتی که خطر خروج ارتش آمريکا را احساس کند، گام های لازم برای برقراری صلح و ثبات را بر می دارد، از نگاه اين دمکراتها خروج آمريکا از عراق ممکن است به افزايش موقتی خشونتها منجر شود اما نهايتا عراقی ها خود کنترل اوضاع را بدست می گيرند و امنيت را برقرار می کنند.

هر چند كه نمايندگان دموكراتها خوشبينند كه عراق بدون نيروهاي امريكايي مي توانند پس از يك بحران خونين ديگر برمشكلات فايق خواهد آمد، اما اين ايده فقط توجيه گريز نيروهاي امريكايي از عراق خواهد بود، در واقع نيروهاي متخاصمي كه اكنون با نيروهاي امريكايي در گيرند و نيز كردهاي عراقي منتظر فرصتي هستند كه اين كشور را در زمان مناسب به سه كشور تفسيم نمايند، زيرا درعراق سه جريان نا متجانس وجود داردكه براساس مذهب و نژاد تقسيم شده اند، كردها در شمال شرق، عرب هاي سني مذهب درغرب و شيعيان عرب در جنوب، سه جريان رقيب هستند كه هركدام براي كسب قدرت بيشتر با يك ديگرنزاع دارند،عرب هاي اهل سنت كه سالها براين كشور حكومت كرده اند، اكنون هرگزبراي شان قابل قبول نيست كه شيعيان جنوب كه اكثريت جمعيت اين كشور را تشكيل مي دهند، نقش اول قدرت را در عراق بدست آورند. اين جريان با كردهاي اهل سنت نيز سرسازش ندارند، زيرا براي آنان از نظر نژادي قابل قبول نيست كه كردها نيز در قدرت عراق سهمي داشته باشند. بدين ترتيب آنان جنگ و ناامني درعراق را راهكاري براي كسب امتياز بيشتر در قدرت مي دانند و به همين دليل جريانهاي تروريستي القاعده، حزب بعث سابق عراق  و ديگر گروهاي متعصب و تندرو را در درون خود جاي داده اند و بيشترين حوادث تروريستي غمبار كه صدها كشته دارد توسط اين جريانهاي تندرو و تروريستي اجرامي گردد. در نتيجه بحران عرق با فراز و نشيب هاي خونين ادامه خواهد يافت و زنگي خطري است براي تجزيه اين كشور، زيرا كرد ها در تلاشند ازشرايط موجود استفاده برده  منطقه نفت خيز كركوك را ضميمه كردستان عراق نمايد و سپس زمينه جدايي كردستان از عراق را فراهم سازد.  شيعيان هرچند كه  تمايلي به جدايي ندارند اما اگر گروههاي سني عرب  عرصه را بر آنان تنگ كنند، آنان ناچارند به جدايي فكر كنند.در چنين وضعيتي درعين حالي كه ننگ شكست بر دامن امريكا باقي خواهد ماند، ننگ و محكوميت تجزيه نيز برامريكا زده خواهد شد. به هرحال امريكا در چند ماه اينده تا گزارش نهايي جنرال پتريوس در ماه سپتامبر شرايط سخت و دشوارري را پشت سر خواهد گذاشت و در واقع دست به يك قمار بزرگ ونهايي مي زند، زيرا عدم موفقيت امريكا در ماههاي اخير سبب مي گردد كه بوش نيز شكست را بپذيرد وعراق را در ميان آتش و خون و فتنه هاي قومي و نژادي رها خواهد كرد.        

          

 


July 15th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی